A kompetencia alapú oktatásról
Kedves Olvasó!
Ezen az oldalon a TÁMOP – 3.1.4./08/2. azonosítószámú „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” című pályázatunkkal kapcsolatos híreinket olvashatja.
Záró sajtótájékoztató
2010. augusztus 30-án a Polgármesteri Hivatal Andrea termében került sor a TÁMOP 3.1.4. pályázat záró sajtótájékoztatójára.
TÁMOP-3.1.4/08/2-2009-0057
„Kompetencia alapú oktatás egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben ”
Kompetencia alapú oktatás bevezetése Mezőtúr Város Önkormányzatának nevelési – oktatási intézményeiben.
Tanév végi sajtótájékoztatók a pályázat megvalósulásáról.
TÁMOP-3.1.4/08/2-2009-0057
„Kompetencia alapú oktatás egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben ”Kompetencia alapú oktatás bevezetése Mezőtúr Város Önkormányzatának nevelési – oktatási intézményeiben.
Az Európai Unió és az Európai Szociális Alap támogatásával, a Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) keretében iskoláink egy közoktatási projektben vesznek részt.
„A projekt alapvető célja a sikeres munkaerő – piaci alkalmazkodáshoz szükséges, az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztése és kompetencia alapú oktatás elterjesztése a magyar közoktatási rendszerben, ami hozzájárul a foglalkoztatási helyzet javításához. Ennek érdekében a pályázat a kompetencia alapú oktatás módszertanának és eszközeinek széleskörű elterjesztését célozza, a pedagógusok módszertani kultúrájának korszerűsítését, a tanulók képességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztését és megerősítését, a rendszerben meglévő szelektív hatások mérséklésével, valamint az egyenlő hozzáférés és esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítésével. A pályázat további célja, hogy a regionális operatív programok keretében megvalósuló infrastrukturális fejlesztéseket összekapcsolja a szükséges szakmai (tartalmi, módszertani) fejlesztésekkel, annak érdekében, hogy azok egymás hatásait erősítve, komplex módon járuljanak hozzá az oktatás minőségének javulásához.”
Ezen célok megvalósítás érdekében iskolánkban a 2009/2010-es tanévben komoly változások történtek. Elindult egy szervezeti és módszertanikultúraváltás, amely a kompetencia alapú oktatás bevezetésével, ill. új oktatásszervezési és tanulásszervezési módszerek bevezetésében mutatkozik meg.
A pályázatnak vannak kötelező és szabadon választható elemei.
Kötelező a szövegértés – szövegalkotás, a matematika és egy általunk választható kompetencia területen a kompetencia alapú oktatási programcsomagok bevezetése. Ezeken kívül beépülő modulok segítségével a szociális-, életviteli- és környezeti kompetenciaterületen is fejlődhetnek tanulóink.
További kötelező tevékenységek a pályázatban a Témahét, a Moduláris oktatási program, a Projektoktatás, 3 hetet meghaladó oktatási projektmegszervezése, Információs és Kommunikációs technológiák bevezetése az oktatásban, műveltségterület tantárgyak nélküli bontása, és mint új oktatásszervezési eljárás, a tantárgytömbösített oktatás bevezetése.
Ezen feladatok elvégzéséhez tanáraink és az iskolák vezetése pedagógiai és módszertani továbbképzéseken vehetnek részt:
1.Kompetencia alapú oktatási program, programcsomag bevezetése szövegértés – szövegalkotás programcsomag az 1-4 évfolyamon/”A”+”B” típusú programcsomagok bevezetését támogató képzés |
2.Kompetencia alapú oktatási program, programcsomag bevezetése
– matematika programcsomag az 1-4. évfolyam számára /”A”+”B”típusú programcsomagok bevezetését támogató képzés |
3.Kompetencia alapú oktatási program, programcsomag bevezetése
– szociális, életviteli és környezeti programcsomag az 1-6. évfolyam számára |
4.Általános pedagógiai módszertani továbbképzés
Új tanulásszervezési eljárások alkalmazása |
5.Általános pedagógiai módszertani továbbképzés
Kooperatív tanulás |
6.Általános pedagógiai módszertani továbbképzés
Tanórai differenciálás heterogén csoportban |
7.Általános pedagógiai módszertani továbbképzés
Hatékony tanuló-megismerési technikák |
8.Általános pedagógiai módszertani továbbképzés
Tevékenységközpontú pedagógiák |
9.Általános pedagógiai módszertani továbbképzés
Óvoda-iskola átmenet |
10.Általános pedagógiai módszertani továbbképzés
Tanulás tanulása/tanulásmódszertan/ |
11.Általános pedagógiai módszertani továbbképzés
az infokommunikációs technológiák/IKT/ oktatásban történő alkalmazását segítő képzés |
12.Általános pedagógiai módszertani továbbképzés
Informatikai alapozó képzés |
13.Menedzsmentképzés:
Változásmenedzsment, projektmenedzsment |
14.Menedzsmentképzés:
Új oktatásszervezés az intézményben |
15.A sajátos nevelési igényű/SNI/ gyermekek együttnevelésére felkészítő képzés |
16.Az IPR alkalmazását támogató, tantestületi módszertani képzés |
17.IPR alkalmazására, a hatékony együttnevelésre felkészítő tantestületi képzés |
18.Mérés-értékelési képzés |
19.Egyéb, a kompetencia alapú oktatás implementációjához kapcsolódó továbbképzés
Osztálytermi laptop program bevezetése |
Rákóczi Úti Általános Iskola
Iskolánkban 8 pedagógus vállalhatta az új kihívásokat a tantestület támogatása mellett.
Feladataink a következőképpen oszlanak meg:
SZÖVEGÉRTÉS-SZÖVEGALKOTÁS (A-modul) kulcskompetencia-területen a kompetencia alapú oktatási programcsomag bevezetése – 2. és 3. évfolyamon – Kádár Tiborné és Dr. Siposné Varga Ildikó
MATEMATIKA (A-modul)kulcskompetencia-területen a kompetencia alapú oktatási programcsomag bevezetése – 4. évfolyamon – Karászekné Végh Judit
SZOCIÁLIS, ÉLETVITELI ÉS KÖRNYEZETI (B-modul) – 1. osztályban: Szabó Zoltánné
TÉMAHÉT
Erdei iskola a negyedik évfolyamon: Karászekné Végh Judit témavezető
MODULÁRIS OKTATÁSI PROGRAM MEGSZERVEZÉSE – Szabó Zoltánné
3 HETET MEGHALADÓ PROJEKT
Egészséges életmód „Együtt magunkért, egymásért”
TANTÁRGYTÖMBÖSÍTÉS
5. évfolyamon egész évben: magyar és természetismeret tantárgyakban
Bánné Gaudi Éva, Fodorné Vajai Krisztina, Lévai Magdolna és Juhászné Szigeti Erzsébet
MŰVELTSÉGTERÜLET TANTÁRGY NÉLKÜLI BONTÁSA
5. évfolyamon szövegértés műveltségterület – magyar nyelv és irodalom – Bánné Gaudi Éva és Fodorné Vajai Krisztina
Kossuth Lajos Általános Iskola
Iskolánkban 6 pedagógus vállalhatta az új kihívásokat a tantestület támogatása mellett, és a programban az iskola 6 tanulócsoportja érintett valamilyen szinten.
Feladataink a következőképpen oszlanak meg:
SZÖVEGÉRTÉS-SZÖVEGALKOTÁS (A-modul) kulcskompetencia-területen a kompetencia alapú oktatási programcsomag bevezetése – 1. évfolyamon –Nagyné Mile Ilona
SZÖVEGÉRTÉS-SZÖVEGALKOTÁS (A-modul) kulcskompetencia-területen a kompetencia alapú oktatási programcsomag bevezetése – 5. évfolyamon –Varga Katalin
SZÖVEGÉRTÉS-SZÖVEGALKOTÁS (A-modul) kulcskompetencia-területen a kompetencia alapú oktatási programcsomag bevezetése – 6. évfolyamon –Tar Anikó
MATEMATIKA (A-modul)kulcskompetencia-területen a kompetencia alapú oktatási programcsomag bevezetése 2. évfolyamon – Pásztor Julianna
MATEMATIKA (A-modul)kulcskompetencia-területen a kompetencia alapú oktatási programcsomag bevezetése 5. évfolyamon – Nagy Ferenc
SZOCIÁLIS ÉS ÉLETVITEL (B-modul)3. évfolyamon – Lázár Miklósné
Kötelező tevékenységek:
§Témahét – advent
§3 hetet meghaladó projekt – egészséges életmód
§Tantárgytömbösítés – 5. és 6. évfolyamon a teljes tanévben: Magyar, rajz és földrajz (természetismeret) tantárgyakban
§Informatikai eszközök használata a tanórák 25%-ban
§Egy oktatási program moduláris megszervezése felső tagozaton
A fejlesztések célja, hogy egyrészt szolgálja a szakmai megújulást, másrészt olyan képességek és készségek fejlesztésére fordítson kiemelt figyelmet, amelyekre tanítványainknak feltehetőleg egész életen át szükségük lesz.
Kádár Tiborné (Rákóczi Úti Általános Iskola) és Varga Katalin (Kossuth Lajos Általános Iskola) szakmai vezetők
Sikeres pályázat
2009. május 6-án a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghonlapján a pályázati eredmények között megjelent, hogy Mezőtúr Város Önkormányzata81.964.321.-forintot nyert a kompetencia alapú oktatás bevezetésére az önkormányzat nevelési-oktatási intézményeiben.
Intézményünk az elnyert támogatásból 49.975.698.- forintban részesül.
Új lehetőségek
- január 6-án pályázati projektet adtunk be a TÁMOP – 3.1.4./08/2.azonosítószámú „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” című pályázatára.
Megpályázott összeg: 49.975.698.- Ft.
A pályázat elbírálásának várható időpontja 2009. február hónap.