The living blanket – Leírás/Description

Intézményünk „The living blanket” című COMENIUS iskolai együttműködések pályázata a nemzetközi egyeztetés során eredményesen szerepelt, így projektünk támogatást nyert a 2012/2013-as és a 2013/2014-es tanévekre.

A megítélt támogatás összege: 20.000 EUR.

A pályázat 2 éves időtartama folyamán iskolánk tanulói gyakorolhatják angol nyelvi ismereteiket, miközben kapcsolatot építhetnek ki, barátságot köthetnek ankarai partneriskolánk diákjaival. Az angol nyelv gyakorlása mellett a török nyelvvel is ismerkedhetnek. A törökül tanult török dalok lehetőséget nyújtanak majd a közös éneklésre.

A közös projektek során a diákok tanulmányozzák egymás országának történelmét, földrajzi adottságait, az ott élő állat- és növényvilágot. Megismerkedhetnek szokásaikkal, hagyományaikkal. Ezáltal segíthetjük tanulóinkat, hogy a miénktől eltérő értékeket tapasztalhassanak meg, s megtanulják a másság elfogadását.

Diákjaink saját országukat is jobban megismerhetik, hiszen török iskolástársaiknak be kell mutatniuk a magyar szokásokat, hagyományokat, történelmet stb. Tanulóink kisfilmek segítségével megjelenítik mindennapi életüket, iskolájukat.

Az internetes kapcsolat mellett személyesen is találkozhatunk a török gyerekekkel, kollégákkal, hiszen 2013 tavaszán 20 ankarai tanulót és 4 pedagógust várunk vendégségbe, iskolánk 20 diákja és 4 pedagógusa pedig 2013 őszén látogat majd el a török fővárosba a pályázat segítségével.

A projekt első felében a legfontosabbnak azt tartottuk, hogy összehívjuk a tanár, szülői és diák közösséget az iskolánkban, annak érdekében, hogy tájékoztassuk őket a megnyert Comenius bilaterális projektről. Ennek elsődleges célja az volt, hogy minél részletesebben ismertetni tudjuk velük a projektben kitűzött célokat. A személyes kontaktus remek lehetőség volt arra, hogy a felmerülő kérdéseket személyesen meg tudjuk válaszolni, a szülőkben felmerülő kételyeket el tudjuk oszlatni. Az alkalmat megragadva megkértük a gyerekeket és tanárokat, hogy írásban tömören foglalják össze egy elvárás-élménynaplóba, milyen elvárásaik fogalmazódnak meg a pályázattal és az együttműködéssel kapcsolatosan.

Kiemelt fontosságot tulajdonítottunk annak, hogy a helyi városi önkormányzatot, a helyi sajtót, kábeltelevízió szolgáltatót informáljuk erről a nagyszerű lehetőségről.    Az érdeklődők számára egy linket hoztunk létre az iskolai weboldalon (http://www.test.mkki.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=670&Itemid=340, ahol nem csak a mi tanulóink, a szüleik és hozzátartozóik, hanem a nyilvánosság is nyomon követheti a projekt eseményeit. Rövid leírást adtunk a célokról, a partneriskoláról és az elvárásokról.  A projekt sikeressége érdekében a pedagógus kollégákat összehívtuk, és arra kértük őket, hogy az elkövetkező időszakban a tanórákon (történelem, földrajz, irodalom, vizuális nevelés, ének-zene) minél többet és részletesebben foglalkozzanak a török kultúrával, történelemmel annak érdekében, hogy a magyar diákok világnézete tágulhasson és mire a vendégek megérkeznek hozzánk többet tudjanak az ő mindennapjaikról, múltjukról, kultúrájukról. Célunk volt, hogy ne idegenként lépjenek be az iskola kapuin, hanem úgy, mint akiket már közelebbről is ismerünk.

A fentiek elősegítése érdekében diákjaink számára projektpályázatot írtunk ki, melynek az volt a célja, hogy rajzokban, makettekben, saját készítésű szőnyegmintákban mutassák be a török képzőművészet szépségeit és sajátosságait. A gyerekek változatos technikákkal készítettek török zászlókat, szőnyegmintákat, híres épületeket ábrázoló maketteket. Ezeket a művek mind a mai napig az iskolai falait díszítik és minden, az iskolába látogató vendég, szülő, diák számára megtekinthetőek. Ezzel a pályázattal az volt a célunk, hogy mind az alsósok, mind a felsős korosztály még részletesebben megismerkedjen a másik nép hagyományaival, abban kutakodjanak és egy kézzel fogható produktumot hozzanak létre.

A képzőművészeti alkotások mellett az énekkar, illetve az ének tagozatos kollégák bevonásával igyekszünk a török zenekultúra megismertetésére is: a gyerekek számos török dallal találkozhatnak az ének órákon és énekkaron, folyamatosan gyakorolják és tanulják azokat, hogy azokból az indulás előtt CD-re felvett dalcsokrot készíthessenek.

A török nyelv minél hatékonyabb elsajátítására is törekedtünk és törekszünk is folyamatosan. Az iskolában rendszeresen zajlanak török nyelvet tanító foglalkozások, ahol mind a közeljövőben Törökországba utazó diákok, mind a pedagógusok igyekeznek az alapvető szókincset elsajátítani. A könnyebb tanulás érdekében az iskola területén, a folyosón az egyes tárgyakat, tantermeket török kifejezésekkel láttuk el. A résztvevők folyamatosan kézzel írott szótárat készítenek, és azzal segítik elő nyelvi kompetenciáik fejlesztését.

A gyerekek videó illetve Power-Point formában készítettek bemutatót a mindennapjaikról, hogyan töltik általában a napjaikat, mivel foglalkoznak szívesen. Mindkét formátum esetén angol nyelven prezentálják az anyagokat.

A diákok a történelem és földrajz szakos kollégák segítségével ország térképet készítettek, melyeken a híres magyar, illetve török eredetű épületek képeit helyzeték el. Ezekhez videót készítettünk, melyen angol nyelven mutatják be az adott területet és épületeket. Pár diákunk PPT-ben ismerteti az ország nevezetességeit.

2012. november végén a török iskola igazgatója és a projekt török koordinátora ellátogatott intézményünkbe, hogy megismerkedjenek az itteni pedagógusokkal, diákokkal, a várossal és a leendő szállásukkal. Remek alkalom nyílt arra, hogy bemutassuk őket Mezőtúr polgármesterének is. Az itt töltött három napjuk alatt rövid ízelítőt mutattunk be nekik a magyar kultúrából. Nagy örömükre és meglepetésükre szolgáltak a kiállításra került gyerekek által készített projektek. Kölcsönösen egymás segítségére lehettünk a projekt további lefolytatását tekintve. Ez a látogatás mindkét félben megerősítette annak igényét, hogy egymást közelebbről is megismerhessük.

2013. május 21-től június 01-jéig 6 török kolléga és 22 gyerek repült ide Magyarországra. Minden nap különböző kulturális és magyar estéket szerveztünk számukra. Megismerhették Mezőtúr város nevezetességeit, a fazekasság helyi hagyományait, jellegzetességeit. A Polgármesteri Hivatalban tett látogatásuk során annak gondolata is felmerült, hogy a két város között testvérvárosi kapcsolatot hozzanak létre a közeljövőben. Buszos kirándulások alkalmával feltérképezhették a környező városok szépségeit, épületeit. A helyi kábel TV és a Mezőtúr és Vidéke helyi lap újságírói is részt vettek a programokon, a helyi lakosságot felvételek és cikkek formájában tájékoztatták a közös programokról. A török-magyar gyerekek mind az angol, mind a török és magyar nyelv segítségével igyekeztek egymással kommunikálni. Magyarországi tartózkodásuk utolsó két napját Budapesten töltötték, ahol a főváros nevezetességeivel ismerkedhettek meg.

Adeola Fasola idegen nyelvi lektor, kapcsolattartó


THE LIVING BLANKET

The Living Blanket is a project of a Lifelong Learning Programme of COMENIUS sub-programme involving bilateral school partnerships between Ticaret Odasi Primary School, Ankara, Turkey and Basic Art Educational Institution, Nursery School, Pedagogic Professional Service and Library of Mezőtúr, Hungary.

Our establishment is a complex of institutions. It consists of three primary schools, six nursery schools and a library. These separated institutions were united in 2007, so all of them have their own specialities. We started Hungarian-English bilingual education in 2010.

Since the family background of our pupils is not so sound, we teach some students with Social, Emotional Behavioural Difficulties. We have lots of problems in teaching them foreign languages. They need different, new techniques to be able to use the acquired knowledge. We would like to provide them with special educational methods and needs.

As our schools partly deal with bilingual education, we intend to lay a greater emphasis on foreign languages, therefore, “The Living Blanket” will greatly offer the participants an outstanding opportunity in practising the languages. It will also make it possible for the children to learn, get acquainted with, accept, and respect the culture of other peoples and nations. The project will open the door to intercultural understanding and it will give insights into other perspectives on international friendships.

Furthermore, the project will make all the participants learn to be competent in each other’s language, which will bridge the gap between cultures, and may contribute to the beginning of international diplomacy and world peace; since children are the leaders of tomorrow.

What is more, the use of the ICT as a means of communication will stimulate students to think, learn, and acquire ability to communicate and understand a culture on its own values.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Intézményünkről még...