Vendégek Törökországból/Guests from Turkey 2013. 05. 21 – 06. 01.

A projekt első felében a legfontosabbnak azt tartottuk, hogy összehívjuk a tanár, szülői és diák közösséget az iskolánkban, annak érdekében, hogy tájékoztassuk őket a megnyert Comenius bilaterális projektről. Ennek elsődleges célja az volt, hogy minél részletesebben ismertetni tudjuk velük a projektben kitűzött célokat. A személyes kontaktus remek lehetőség volt arra, hogy a felmerülő kérdéseket személyesen meg tudjuk válaszolni, a szülőkben felmerülő kételyeket el tudjuk oszlatni. Az alkalmat megragadva megkértük a gyerekeket és tanárokat, hogy írásban tömören foglalják össze egy elvárás-élménynaplóba, milyen elvárásaik fogalmazódnak meg a pályázattal és az együttműködéssel kapcsolatosan.

Kiemelt fontosságot tulajdonítottunk annak, hogy a helyi városi önkormányzatot, a helyi sajtót, kábeltelevízió szolgáltatót informáljuk erről a nagyszerű lehetőségről.    Az érdeklődők számára egy linket hoztunk létre az iskolai weboldalon (http://www.test.mkki.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=670&Itemid=340, ahol nem csak a mi tanulóink, a szüleik és hozzátartozóik, hanem a nyilvánosság is nyomon követheti a projekt eseményeit. Rövid leírást adtunk a célokról, a partneriskoláról és az elvárásokról.  A projekt sikeressége érdekében a pedagógus kollégákat összehívtuk, és arra kértük őket, hogy az elkövetkező időszakban a tanórákon (történelem, földrajz, irodalom, vizuális nevelés, ének-zene) minél többet és részletesebben foglalkozzanak a török kultúrával, történelemmel annak érdekében, hogy a magyar diákok világnézete tágulhasson és mire a vendégek megérkeznek hozzánk többet tudjanak az ő mindennapjaikról, múltjukról, kultúrájukról. Célunk volt, hogy ne idegenként lépjenek be az iskola kapuin, hanem úgy, mint akiket már közelebbről is ismerünk.

A fentiek elősegítése érdekében diákjaink számára projektpályázatot írtunk ki, melynek az volt a célja, hogy rajzokban, makettekben, saját készítésű szőnyegmintákban mutassák be a török képzőművészet szépségeit és sajátosságait. A gyerekek változatos technikákkal készítettek török zászlókat, szőnyegmintákat, híres épületeket ábrázoló maketteket. Ezeket a művek mind a mai napig az iskolai falait díszítik és minden, az iskolába látogató vendég, szülő, diák számára megtekinthetőek. Ezzel a pályázattal az volt a célunk, hogy mind az alsósok, mind a felsős korosztály még részletesebben megismerkedjen a másik nép hagyományaival, abban kutakodjanak és egy kézzel fogható produktumot hozzanak létre.

A képzőművészeti alkotások mellett az énekkar, illetve az ének tagozatos kollégák bevonásával igyekszünk a török zenekultúra megismertetésére is: a gyerekek számos török dallal találkozhatnak az ének órákon és énekkaron, folyamatosan gyakorolják és tanulják azokat, hogy azokból az indulás előtt CD-re felvett dalcsokrot készíthessenek.

A török nyelv minél hatékonyabb elsajátítására is törekedtünk és törekszünk is folyamatosan. Az iskolában rendszeresen zajlanak török nyelvet tanító foglalkozások, ahol mind a közeljövőben Törökországba utazó diákok, mind a pedagógusok igyekeznek az alapvető szókincset elsajátítani. A könnyebb tanulás érdekében az iskola területén, a folyosón az egyes tárgyakat, tantermeket török kifejezésekkel láttuk el. A résztvevők folyamatosan kézzel írott szótárat készítenek, és azzal segítik elő nyelvi kompetenciáik fejlesztését.

A gyerekek videó illetve Power-Point formában készítettek bemutatót a mindennapjaikról, hogyan töltik általában a napjaikat, mivel foglalkoznak szívesen. Mindkét formátum esetén angol nyelven prezentálják az anyagokat.

A diákok a történelem és földrajz szakos kollégák segítségével ország térképet készítettek, melyeken a híres magyar, illetve török eredetű épületek képeit helyzeték el. Ezekhez videót készítettünk, melyen angol nyelven mutatják be az adott területet és épületeket. Pár diákunk PPT-ben ismerteti az ország nevezetességeit.

2012. november végén a török iskola igazgatója és a projekt török koordinátora ellátogatott intézményünkbe, hogy megismerkedjenek az itteni pedagógusokkal, diákokkal, a várossal és a leendő szállásukkal. Remek alkalom nyílt arra, hogy bemutassuk őket Mezőtúr polgármesterének is. Az itt töltött három napjuk alatt rövid ízelítőt mutattunk be nekik a magyar kultúrából. Nagy örömükre és meglepetésükre szolgáltak a kiállításra került gyerekek által készített projektek. Kölcsönösen egymás segítségére lehettünk a projekt további lefolytatását tekintve. Ez a látogatás mindkét félben megerősítette annak igényét, hogy egymást közelebbről is megismerhessük.

2013. május 21-től június 01-jéig 6 török kolléga és 22 gyerek repült ide Magyarországra. Minden nap különböző kulturális és magyar estéket szerveztünk számukra. Megismerhették Mezőtúr város nevezetességeit, a fazekasság helyi hagyományait, jellegzetességeit. A Polgármesteri Hivatalban tett látogatásuk során annak gondolata is felmerült, hogy a két város között testvérvárosi kapcsolatot hozzanak létre a közeljövőben. Buszos kirándulások alkalmával feltérképezhették a környező városok szépségeit, épületeit. A helyi kábel TV és a Mezőtúr és Vidéke helyi lap újságírói is részt vettek a programokon, a helyi lakosságot felvételek és cikkek formájában tájékoztatták a közös programokról. A török-magyar gyerekek mind az angol, mind a török és magyar nyelv segítségével igyekeztek egymással kommunikálni. Magyarországi tartózkodásuk utolsó két napját Budapesten töltötték, ahol a főváros nevezetességeivel ismerkedhettek meg.

Adeola Fasola idegen nyelvi lektor, kapcsolattartó

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Intézményünkről még...